Privacy verklaring Tarieven 2023
Afspraken
Het is vanaf nu mogelijk om online een afspraak in te plannen. Wil je liever gewoon e-mailen, bellen of een whatsapp bericht sturen dan kan dat natuurlijk. Doordat ik vaak ik behandeling ben kan ik de telefoon meestal niet direct opnemen. Als je de voicemail inspreekt met uw naam, geboortedatum en telefoonnummer dan bel ik altijd zo snel mogelijk terug.
Behandelingen vinden uitsluitend plaats op afspraak. Afspraken kunnen kosteloos worden geannuleerd als deze minimaal 24 uur van tevoren worden afgezegd. Bij het niet verschijnen of niet tijdig afzeggen van de afspraak zullen kosten in rekening worden gebracht.
Aan het eind van de behandeling plan ik meestal direct een vervolgafspraak in, dit is vaak na 3, 4, 6 of 12 maanden (afhankelijk van de situatie in de mond). Deze afspraak wordt altijd per e-mail bevestigd, ik kan de afspraak ook op een kaartje zetten.
Als service ontvang je een aantal dagen voorafgaand aan de afspraak 2 herinneringen per e-mail (7 dagen en 2 dagen voorafgaand van de afspraak). Soms kan het voorkomen dat deze door een storing niet verstuurd worden, het blijft echter wel je eigen verantwoordelijkheid om afspraken goed in je agenda te zetten.
Online afspraken maken en wijzigen
Via de website kan je nu ook afspraken, maken wijzigen en/of annuleren.
Als je al vaker bent geweest kun je inloggen om een afspraak te maken. Het enige wat je nodig hebt is je dossiernummer (deze is gemakkelijk op te vragen) en je e-mailadres. Let op deze moet wel bekend zijn bij de praktijk. Lukt het niet neem dan contact op met de praktijk.
Nieuwe patiënten kunnen zich ook online inschrijven en direct een afspraak inplannen. Wil je eerst langskomen voor een gratis tandvleescheck dan kan dit alleen door contact op te nemen met de praktijk.
Het online wijzigen van afspraken kan tot 48 uur van tevoren, dit omdat er anders in het weekend teveel verschoven kan worden. Uiteraard blijft het mogelijk om 24 uur van tevoren kosteloos te kunnen annuleren, neem dan even contact op met de praktijk.
Annuleren van de afspraak i.v.m. ziekte
Het kan natuurlijk voorkomen dat je onverwachts ziek wordt. Dit is een onvoorziene omstandigheid. Uiteraard is het dan mogelijk om de afspraak alsnog kosteloos te annuleren wel verwacht ik wel dat deze uitzondering niet misbruikt wordt. Omdat het best vaak voorkomt dat er heel kort voor een afspraak afgezegd wordt, geldt deze kosteloze annulering alleen als je zich aan onderstaande voorwaarde houdt.
Vanaf nu is het alleen mogelijk om de afspraak (binnen 24 uur) kosteloos te annuleren bij ziekte, als u voor 09.00 uur contact opneemt met de praktijk. Neem contact op per e-mail, Whatsapp of spreek een voicemailbericht in. Bij contact na 09.00 uur ben ik helaas genoodzaakt om de gereserveerde tijd in rekening te brengen.
Niet nagekomen afspraak
Het komt weleens voor dat iemand zijn afspraak niet tijdig afzegt of niet op de afspraak verschijnt. Dit is een vervelende situatie voor zowel zorgverlener als patiënt. Naast het feit dat de geplande zorg niet door kan gaan is er door de patiënt ruimte in de agenda gereserveerd welke nu niet gebruikt wordt en wel gepaard gaat met (doorlopende) kosten.
De Nederlandse Zorgautoriteit bepaald hoe deze verrichtingen worden gedeclareerd bij de patiënt. Zowel de beschrijvingen als de bedragen van de verrichtingen liggen vast. Ook voor het niet nakomen, of niet tijdig afzeggen, van een afspraak heeft de NZA richtlijnen opgesteld. Code C90 mag gehanteerd worden als een afspraak niet 48 uur van tevoren is afgezegd. Er mag tot 100% van de gemiste omzet in rekening worden gebracht.
Bij Mondzorg Bouman wordt er een termijn van 24 uur van tevoren afzeggen gehanteerd. Als er na deze tijd word afgezegd zal er €1 euro per gereserveerde minuut in rekening worden gebracht. Als er binnen een jaar meer dan 3 keer een afspraak niet is nagekomen zal de volledig gemiste omzet van de geplande afspraak worden berekend.
Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat iemand door overmacht niet kan komen. Hiervoor wordt dan éénmalig een uitzondering gemaakt door uit coulance geen kosten in rekening te brengen.
Ik ben van mening dat ik hiermee de patiënt tegemoet kom met deze regeling voor het afzeggen van afspraken en hoop dan ook op uw begrip als u gevraagd wordt om de gemaakte kosten (voor de door u gereserveerde tijd) te vergoeden. Deze regeling staat ook vermeld op het afspraakkaartje, afspraakbevestiging (per e-mail) en de afspraakherinneringen (per e-mail).
Uiteraard hoop ik dat deze vervelende situatie zich zo min mogelijk voor zal doen en wil ik patiënten dan ook verzoeken om de afspraken goed in hun agenda te plaatsen. Als service ontvangt de patiënt een aantal dagen voorafgaand aan de afspraak een herinnering. Deze service ontslaat de patiënt niet van zijn eigen verantwoordelijkheid om de afspraak na te komen.
Betaling
Vanaf april 2023 gelden de volgende betalingsvoorwaarden: Voor iedereen met een tandartsverzekering zal de rekening via Anders Medical Factoring worden verstuurd. Zij declareren rechtstreeks bij de zorgverzekering en u ontvangt dan een nota van wat u nog moet (bij)betalen. Dit gebeurd bij voorkeur per e-mail. Hiervoor is het belangrijk dat er een mobiel telefoonnummer en e-mailadres in het dossier staan.
Heb je geen tandartsverzekering of wil je liever zelf declareren bij de zorgverzekering dan kun je direct na de behandeling pinnen. U ontvangt de factuur dan per e-mail of geprint. Voorheen was het mogelijk om achteraf te betalen door het bedrag over te maken. Dit zal dus komen te vervallen, het kost mij teveel tijd om alle betalingen te checken en betalingsherinneringen te versturen. Ik hoop op begrip hiervoor.
Heb je vragen over de rekening die je ontvangt via Anders Medical Factoring? Dan kun je online via www.mijnAndersnota.nl alles inzien en regelen. Vindt je het prettiger om persoonlijk met één van de medewerkers te spreken, bel dan 085 760 62 62 (lokaal tarief).

Vanaf januari 2024 zullen de betalingsvoorwaarden iets veranderen voor iedereen met een tandartsverzekering.
Ik begrijp dat patiënten hun zorgverlener kiezen op basis van vertrouwen. Persoonlijk contact is hierin onmisbaar. Daarom zal ik de rekeningen voor behandelingen direct vanuit de praktijk versturen. Hiervoor gebruik ik de software van Payt. De software maakt het mogelijk om de rekeningen terug te vinden in een persoonlijke online omgeving (hier is geen account voor nodig), eenvoudig de rekeningen met iDEAL te betalen en te communiceren met de praktijk wanneer je vragen hebt over de rekening of een betalingsregeling wilt treffen.
Vergoeding van de zorgverzekeraar
Op de rekening die je ontvangt staat duidelijk aangegeven welk bedrag vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Dit is afhankelijk van je leeftijd, type behandeling en de voorwaarden van de verzekeraar. Heeft u een vraag over de vergoeding van je zorgverzekeraar? Neem dan direct contact op met je eigen verzekeraar.
De werkwijze van de praktijk
De standaard werkwijze van de praktijk is dat de rekening eerst wordt ingediend bij de zorgverzekering. Het deel dat niet door de verzekeraar wordt vergoed breng ik vervolgens bij jou in rekening. Je hebt 14 dagen om de rekening te voldoen. Dat kan je doen door gebruik te maken van de digitale betalingsmogelijkheden, zoals iDEAL. Hebben ik nog geen of een oud e-mailadres, maar wil je wel graag de rekeningen via de mail ontvangen? Geef je e-mailadres dan z.s.m. door.
Meer informatie over de software? Klik hier
Klachten
Ben je niet tevreden over de praktijk of over een behandeling?
Het is erg belangrijk dat je tevreden bent over de behandeling en/of werkwijze. Toch kunnen zich onverhoopt situaties voordoen waarover je niet tevreden bent, of waarover je een klacht wilt indienen. Je kunt dit met mij bespreken zodat we samen kunnen zoeken naar een oplossing. Heb je een klacht stuur dan een e-mail naar info@mhbouman.nl. Mochten we samen geen oplossing kunnen vinden voor de klacht(en) dan verwijs ik je naar Stichting Klachten & Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE). Hieronder de link naar het klachtenformulier en een informatiefolder. Klachtenformulier SKGE Brochure Klachtenregeling 2021