Veelgestelde vragen (FAQ)
Algemeen
Jazeker ik heb nog ruimte voor nieuwe patiënten! Je kan op korte termijn terecht voor een afspraak
Nee dat is niet nodig. Een mondhygiënist is vrij toegankelijk. Ook al heeft je tandarts een eigen mondhygiënist in de praktijk. Ik informeer (indien gewenst) de tandarts over het verloop van de behandeling in de praktijk.
Een behandeling is voor iedereen aan te raden. Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Het is wel voor iedereen anders hoe vaak het nodig is. Als je eerst wilt weten wat ik voor je kan betekenen kan je altijd langskomen voor een gratis consult.
Ja kinderen zijn van harte welkom. Ze kunnen bij de mondhygiënist ook wennen aan behandelingen Wist je dat; hoe eerder kinderen bezig zijn met een goede mondhygiëne hoe groter de kans is op een gezond gebit de rest van zijn/haar leven.
De eerste behandeling duurt vaak tussen de 45-60 minuten, bij kinderen tussen de 30-45 minuten. Daarna meestal tussen de 30-40 minuten gemiddeld.
Een behandeling hoeft geen pijn te doen, maar dit ligt natuurlijk wel aan de mate van ontsteking en de pijngrens. Meestal als iemand een tijd niet geweest is zal het bij de eerste afspraak wel iets vervelender zijn. Als je regelmatig komt en een goede mondverzorging hebt doet het eigenlijk vrijwel nooit pijn. Het is altijd mogelijk om een behandeling met verdoving te laten uitvoeren, maar in de meeste gevallen is dit niet nodig.
Tarieven en verzekering
De tarieven worden jaarlijks vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit. Er is een verschil in behandelcodes. Bij gebitsreinigingen (M-codes) wordt er per 5 minuten gerekend, maar bij tandvleesbehandelingen (T-codes) wordt er gerekend op ernst van situatie. Dit is dus per persoon verschillend. Klik hier als je de tarieven wil inzien.
Bij volwassenen valt de vergoeding van een behandeling bij de mondhygiënist onder een tandartsverzekering. Dus als je deze hebt afgesloten wordt er vaak wel een gedeelte vergoed door de zorgverzekering. Wil je het zeker weten? Vraag dan de behandelcodes op en deze kan je dan checken bij de zorgverzekering.
Bij kinderen valt de vergoeding onder de basisverzekering. Voorheen werd alles 100% vergoed door de zorgverzekering. Tegenwoordig hebben een aantal zorgverzekeraars limieten aan behandelcodes/behandelduur gelegd. De eerste behandeling wordt vrijwel altijd volledig vergoed. Ik zal aangeven als jouw zorgverzekering bepaalde limieten heeft.
Als je een tandartsverzekering hebt wordt de rekening eerst ingediend bij de zorgverzekeraar. Als er dan een bedrag overblijft ontvang je de factuur per e-mail via Payt.
Heb je geen verzekering kan ik de factuur via Payt sturen, deze kan je dan met iDeal betalen. Het is ook mogelijk om direct na de behandeling per PIN te betalen.
Behandeling en voorbereiding
Een legitimatiebewijs (ook bij kinderen). Als je meerdere medicijnen gebruikt kan het handig zijn om een uitdraai van de apotheek mee te nemen. Dit is uiteraard niet verplicht.
Een goede dagelijkse mondhygiëne is het belangrijkst: het advies is 2x per dag poetsen en dagelijks tussen de tanden te reinigen met tandenstokers of ragers. Daarnaast is goed om preventief regelmatig naar de mondhygiënist te gaan.
Bloedend tandvlees is vaak een teken van ontsteking. Het is belangrijk om hier niet heel lang mee door te lopen. In het begin is een tandvleesontsteking namelijk heel goed te behandelen. Maak gerust een afspraak, dan zal ik de conditie van het tandvlees beoordelen.
Over de praktijk
De praktijk ligt bij Winkelcentrum Galecop op de Kempenaerpark 4. Dit is tegenover de apotheek op de rij van de makelaar. Soms stuurt je navigatie je aan de achterkant of aan de overkant.
Ja, je kunt rondom de praktijk vrij parkeren.
Ja dat kan. Je kan inloggen met je dossiernummer (deze kun je ook aanvragen via de website, zie homepagina). Het is mogelijk om kosteloos te annuleren 24 uur van tevoren. Via de website lukt het maar tot 48 uur. Wil je de afspraak alsnog verzetten dan kun je een e-mail sturen, bellen of whatsappen.